وبلاگ محسن

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

از کجا بدونم سی پی یوم 64 بیتیِ؟

| دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷ ب.ظ

 

معماری 64 بیت سالهاست که ساخته شده و امروز کسی نیست که در بهترین بودن این ساختار شکی داشته باشه. و وقتی سی پی یومون 64 بیتیِ عقل سلیم حکم می‌کنه سیستم عاملون هم باهاش مطابقت داشته باشه. 

اما اگر الآن سیستم عاملتون 32 بیتیِ و می‌خواین بدونید که می‌تونید لینوکس 64 بیتی نصب کنید یا نه دستور زیر رو اجرا کنید:

 

grep flags /proc/cpuinfo | grep " lm "

 

اگر خروجی داشت، نشون دهنده‌ی 64 بیتی بودن سی پی یوتونِ و واقعا ارزش نصب دوباره سیستم عامل رو داره.

 

پ.ن: lm کوتاه شده long mode ئه و long mode  حالتیِ که در اون سیستم عامل می‌تونه به ساختار و ثبات های 64 بیتی سی پی یو دسترسی پیدا کنه.

پشت صحنه تولید گنوم

| پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۴ ق.ظ

چند روز پیش بنیاد گنوم ویدیوی کوتاه اما خیلی جالبی منتشر کرد که تکه هایی از روند ساخت میزکار گنوم 3.14 رو نشون میده که واقعا دیدنیِwink

من از همون ثانیه های اول لینوکسی شدنم،‌ شیفته گنوم بودم و خوشحالم که می‌بینم دسکتاپ مورد علاقم تا این حد حرفه ایی و مدرنِ.

در واقع انتشار همین ویدیو نشون از حرفه ایی و جدی بودن این پروژه ست.

 

 

 

توضیح کوتاهی که درباره گنوم می‌تونم بدم اینِ که این پروژه در سال ۱۹۹۷ (هفده سال قبل) توسط میگل دِ ایکازا و فدریکو مِنا، برای توسعه یک محیط گرافیکی کاری آزاد، افتتاح و کتابخونه هاش تحت مجوز LGPL و نرم افزاراش تحت GPL منتشر شدند.

از زبون های C، C++، Vala، Python، Javascript و البته کتابخونه +GTK (ساخته شده توسط همین پروژه) در توسعه گنوم استفاده شده.

کارا بودن از مهمترین اهداف پروژه گنومِ‌ و برای رسیدن به این هدف از اصول رابط انسانی (Human Interface Guidlines) استفاده می‌کنه. یعنی تمام نرم افزار هایی که برای گنوم ساخته شدن، از یک زبان مشترک برای طراحی GUI استفاده می‌کنن. البته به این معنی نیست که حتما باید رابط گرافیکی شون رو با GTK بسازن؛ حتی اجباری هم نیست که از این اصول پیروی کنن اما رعایت اونها باعث می‌شه تا توسعه دهنده ها، GUI هایی با کیفیت بالا، سازگار با سیستم، کارا و قابل استفاده بسازن.

برای گنوم و تمام پروژه های لینوکسی آرزوی موفقیت می‌کنمheart

 

Gnome 2.2.2   Gnome 1.x

 

Gnome 2.30  Gnome 2.6

 

Gnome 3.12

توصیفی از Mega + خبر انتشار MEGAsync برای لینوکس

| سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ق.ظ

کیم داتکام یکی از بامزه ترین و تخس ترین کارکتر های دنیای اینترنتِ. مدتها قبل، مگاآپلود رو ساخت که در سال 2012، به دلیل نقص قوانین کپی رایت بسته شد و برای خود کیم چندتا پرونده حقوقی درست کرد. اما از اونجایی که آدم با حالیه یک سال بعد Megaupload Ltd رو به Mega تبدیل و با اختصاص 50GB فضای رایگان به کاربرانش همه رو متعجب کرد.

 

 

این برای ما ایرانی ها که امکان خرید فضای بیشتر از کلود استوریج های دیگه رو نداریم و شاید دو یا پنج گیگ برامون کافی نباشه، مطمئنا با ارزشه. اما چیزی که باعث میشه من به مگا پنج ستاره بدم امنیت شفاف و فوق العادش نسبت به رقباشه.

 

مگا از روشی به عنوان "رمزگذاری کنترل شده توسط کاربر" برای تامین امنیت استفاده می‌کنه. یعنی تمام داده های منتقل یا دانلود شده از مگا، رمز گذاری میشن و نقش شما در این بین، به عنوان نگه دارنده کلید رمزگذاری (پسوردی که برای اکانتتون در نظر گرفتید) تعریف شده. اگر تصمیم گرفتید از مگا استفاده کنید لطفا مراقب پسوردتون باشید. فایل هایی که رو مگا آپلود شدن تنها از طریق یک زنجیره عملیات رمزگشایی قابل خوندن هستن و پسورد شما اولین حلقه‌ی این زنجیرِ. البته می‌تونید قبل از اینکه دیر بشه از کلید اصلی رمزگذاریتون پشتیبان بگیرید و موقع فراموش کردن پسورد، با وارد کردن اطلاعات این کلید اطلاعاتتون رو نجات بدید.

 

اما خبر انتشار کلاینت مگا به اسم MEGAsync برای لینوکس باعث شد این پست رو بزنم. با ارائه این نرم افزار، ملزومات یک سرویس کلود که شامل اپلیکیشن موبایل، کلاینت سیستم عامل و اکستنشن مرورگرِ برای مگا کامل شد. 

 

از منظر من، سرویس ذخیره سازی ابری Mega برای کاربران لینوکس، که یکی از بزرگترین تفاوت هاشون با سایر در مهم دونستن امنیتِ، بهترین گزینه ایی که وجود داره.

 

دانلود کلاینت MEGAsync

 

دانلود اپلیکیشن Mega برای اندروید، آی‌او اس و بلک بری

 

دانلود اکستنشن Mega  برای مرورگر های فایرفاکس و کروم

ساخت پسورد با روش اشنایر

| يكشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ب.ظ

لطفا قبل از هر چیز، مقاله مفید دیجیاتو با عنوان «سه شیوه برای ایجاد پسوردهای ایمن و یکتایی که بتوان آنها را به خاطر آورد» رو بخونید.

به نظر من، جالبترین روش برای ساختن پسورد های امن، توسط بروس اشنایر ارائه شده بود. 

برای سرگرمی اسکریپتی نوشتم که جمله‌ی ما رو از ورودی می‌گیره و در خروجی پسوردی تولید می‌کنه که تقریبا مطابق روش اشنایرِ.

 

#!/usr/bin/python3 
import random

sent = str(input('sentence: '))
punctuation ="#$!&*+.?_~" 
rand = random.Random()
# کلمه ها رو از جمله جدا و بعد وارد لیست می‌کنه
words = sent.split()
# به طور رندوم یه کارکتر از punctuation انتخاب و در اول پسورد قرار میده
print(punctuation[rand.randint(0, 10)], end='')
for i in range(0, len(words)):
    if words[i][0] == 'i':
        print('1', end='')    
    elif 2 <= len(words[i]) <= 3:
        print(words[i], end='')   
    elif words[i][0] == 'a':
        print('@', end='')
    elif words[i][0] == 'l':
        print('|', end='')
# کارکتر ها کوچک رو یک در میون به بزرگ، یا بر عکس تبدیل می‌کنه
    else:
        if i%2 ==0:
            print(words[i][0].swapcase(), end='')
        else:
            print(words[i][0], end='')
print('\n')