وبلاگ محسن

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

سیر و سیاحت من در فدورا ۱۹

| يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲ ق.ظ

گربه شرودینگر!
تا قبل از امروز فقط فیزیکدان ها حق داشتن  راجع بهش حرف بزدن؛ اما از امروز به بعد نوبت لینوکسی هاست!

بعد از مشکلاتی که فدورا ۱۸ به وجود آورد، میشه گفت تمام کاربران فدورا چشم انتظار این نسخه بودن و برای رسیدنش روزشماری می کردند.من هم از این قاعده مستثنی نبودم و هر روز به اینکه فدورا۱۹ چه خواهد بود فکر می کردم تا اینکه بالاخره سه شنبه شب از طریق تورنت، نسخه گنومی و ۳۲ بیتش رو دانلود کردم.

فدورا جدید رو اول رو نت بوکم نصب کردم و چون گنوم شل، به دلیل سخت افزار ضعیف، یه کندی اجرا می شد، اول با دستور:
sudo yum -y groupremove gnome

گنوم رو از رو سیستمم پاک و xfce رو نصب کردم

sudo yum -y groupinstall xfce

و باید بگم که نسخه  xfce از هر نظر عالی بود و توی این یه هفته به بهترین نحو کار می‌کرد. و چیزی که بیشتر از همه منو خوشحال کرد، فیچر جدیدی بود که بهمون امکان کم و زیاد کردن نور مونیتور رو می‌داد که در فدورا ۱۸ وجود نداشت.


فدورای گنومی هم رو دسکتاپم نصب کردم.

اولین چیزی که توجه منو جلب کرد، یه پنجره بود که ازم خواست اطلاعات اکانت هامو بهش بدم تا سیستمو برام تنظیم کنه. مثلا با دادن یوزر و پسورد اکانت گوگل، evolution ایمیل هامو مدیریت می‌کنه،برنامه contact و calender با کانتکت و کلندر اکانتم سینک میشه و از طریق برنامه document میتونم اسنادی رو که در google drive آپلود کردم ببینم.

امکان تغییر لایوت های کیبورد با استفاده از شورتکات دوباره فعال شده که به صورت پیشفرض باید کلید های super+space رو فشار بدید تا این اتفاق بیوفته و امکان تغییر به alt+shift معروف نیست؛البته با نصب بسته gnome-tweak-tool و مرور به سربرگ typing می تونید این به alt+shift تغییرش بدید.


جستوجو در گنوم ۳.۸ قوی تر شده و علاوه بر پیدا کردن نرم افزار ها، تو دایرکتوری Home هم سرک می کشه و نتایج رو نشون میده.

چیزی دیگه ایی که به نظرم تو گنوم شل خیلی کاربردی و مفید اومد، سربرگ Frequent بود؛ که باعث میشه نرم افزار های پر استفاده خیلی سریع تر و راحتتر در دسترس کاربر قرار بگیرن.

بعد از بررسی دسکتاپ و ظاهر سیستم عامل نوبت به وارسی بسته های موجود و نصب بسته های مورد نیاز بود. سیستم به طور دیفالت خیلی از نرم افزار های مورد نیاز مثل پایتون ۳ رو به همراه داشت اما برای نصب بقیه باید از یام کمک گرفت:


yum -y install wget axel gimp deluge vim gvim gcc gcc-c++ fpc vlc gnome-tweak-tool xchat

و در پایان یکبار آپدیت کل سیستم:

yum -y update

امیدوار شیش ماه آینده، اوقات خوشی با این گربه  پر سر و صدا داشته باشیم :)