وبلاگ محسن

پشت صحنه تولید گنوم

| پنجشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۲۴ ق.ظ

چند روز پیش بنیاد گنوم ویدیوی کوتاه اما خیلی جالبی منتشر کرد که تکه هایی از روند ساخت میزکار گنوم 3.14 رو نشون میده که واقعا دیدنیِwink

من از همون ثانیه های اول لینوکسی شدنم،‌ شیفته گنوم بودم و خوشحالم که می‌بینم دسکتاپ مورد علاقم تا این حد حرفه ایی و مدرنِ.

در واقع انتشار همین ویدیو نشون از حرفه ایی و جدی بودن این پروژه ست.

 

 

 

توضیح کوتاهی که درباره گنوم می‌تونم بدم اینِ که این پروژه در سال ۱۹۹۷ (هفده سال قبل) توسط میگل دِ ایکازا و فدریکو مِنا، برای توسعه یک محیط گرافیکی کاری آزاد، افتتاح و کتابخونه هاش تحت مجوز LGPL و نرم افزاراش تحت GPL منتشر شدند.

از زبون های C، C++، Vala، Python، Javascript و البته کتابخونه +GTK (ساخته شده توسط همین پروژه) در توسعه گنوم استفاده شده.

کارا بودن از مهمترین اهداف پروژه گنومِ‌ و برای رسیدن به این هدف از اصول رابط انسانی (Human Interface Guidlines) استفاده می‌کنه. یعنی تمام نرم افزار هایی که برای گنوم ساخته شدن، از یک زبان مشترک برای طراحی GUI استفاده می‌کنن. البته به این معنی نیست که حتما باید رابط گرافیکی شون رو با GTK بسازن؛ حتی اجباری هم نیست که از این اصول پیروی کنن اما رعایت اونها باعث می‌شه تا توسعه دهنده ها، GUI هایی با کیفیت بالا، سازگار با سیستم، کارا و قابل استفاده بسازن.

برای گنوم و تمام پروژه های لینوکسی آرزوی موفقیت می‌کنمheart

 

Gnome 2.2.2   Gnome 1.x

 

Gnome 2.30  Gnome 2.6

 

Gnome 3.12

  • ۹۳/۰۶/۲۷

گنولینوکس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی