وبلاگ محسن

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

مصاحبه با متیو میلر درباره فدورا ۲۱

| يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ب.ظ

 

توزیع های لینوکس کسل کننده شدن! و فدورا می‌خواد کسل کنندگی رو سر جای خودش بشونه.

 

این عنوان سخرانی ایی بود که متیو میلر، راهبر تازه منصوب شده‌ی پروژه فدورا در کنفرانس لینوکس امسال ارائه داد. میلر در اسلاید هاش نشون داد که چطور میزان علاقه مندی به توزیع های مطرح لینوکس مثل اوپن سوزه، آرچ، فدورا و اوبونتو به شدت کاهش پیدا کرده اما از طرفی سرویس هایی مثل GitHub و Docker که محتاج لینوکسن روز به روز جذاب تر می‌شن.

 

فدورا ایراد رو در روند توسعه قدیمی توزیع های لینوکس می‌بینه و تغییر رو از خودش شروع کرده. این دلیل تعویق شیش ماه‌ی فدورا۲۱ بود.

توسعه دهنده های فدورا در جلساتی که داشتن تصمیم گرفتن که فدورا رو تبدیل به بهترین لینوکس برای برنامه نویس ها بکنن، در حالی که کاربران عادی هم بتونن به زندگی روزمره شون ادامه بدن.

اولین قدم حذف اسم های رمز مسخره و بی معنی از انتشار ها بود که به نظرم کار بسیار درستی بود. از بین بردن این کد نیم ها باعث می‌شه دنیا، فدورا رو بیشتر جدی بگیره.

 

قدم بعدی دادن نظم به مادیت و معنویت کل پروژه با تقسیم فدورای واحد به سه زیر مجموعه بود. هر کدوم از این زیرمجموعه ها، گروه های تحقیقاتی و توسعه دهنده‌ی مخصوص به خودشون رو دارن. فدورا در اینباره از همون روش قدیمی تقسیم مشکلات به ریز مشکل و حل هر کدوم به طور جداگونه استفاده کرده. با این جدا سازی، شما پلت فرم مورد نیازتون رو انتخاب می‌کنید و در قبال اون پشتیانی تخصصی دریافت می‌کنید.

 

و قدم آخر، انتشار یه ورژن فوق العاده از گنوم بود. همونطور که می‌دونید دسکتاپ پیشفرض فدورا گنومِ و بیشتر توسعه دهنده هاش هم برنامه نویس های ردهت هستن.

 

مجموعه‌ی این تصمیمات و جدیت برای عملی کردن اونها، یک سیستم عامل حرفه ایی رو تشکیل داد که تحسین ها از انتشار آلفا! براش شروع شدن.

متن مصاحبه کریس هافمن از مجله‌ی PCWorld  با متیو میلر رو براتون ترجمه کردم تا با جزئیات تغییرات فدورا بیشتر آشنا بشینsmiley

=======================================================

 

یک سیستم عامل، سه طعم مختلف: چطور فدورا ۲۱ تقسیم می‌شود تا تمرکز را دو برابر کند

فدورا ۲۱ بتا منتشر شده و در اوایل دسامبر شاهد نسخه نهایی خواهیم بود. این یک سیکل انتشار غیر عادی برای فدورا بود (یک سال کامل به جای شش ماه). اگر تغییرات جامعی که گفته شده در این آپدیت اعمال می‌شوند را مد نظر بگیریم، این تاخیر عجیب نخواهد بود.

 

در ادامه، مصاحبه‌ی من با متیو میلر، رهبر پروژه فدورا، درباره تغییرات فدورا و نظر او راجع به آینده لینوکس دسکتاپ را خواهید خواند.


آغاز Fedora.next

فدورا به عنوان یک توزیع با سابقه از لینوکس محسوب می‌شود؛ هم اکنون ۱۰ سال از تولدش می‌گذرد. پروژه Fedora.next بازتفکری است درباره روند تولید و توسعه فدورا و اهدافی که به سوی آنها نشانه گرفته.

 

میلر می‌گوید: «Fedora.next اساسا به ده سال آینده نگاه می‌کند و به ما می‌گوید برای موفقیت بیشتر و چیره شدن در دهه آتی چه می‌توانیم بکنیم. هدف اینست». هدف تعیین شده‌ی فدورا «در بر گرفتن دنیا»ست. خوب است هدف ها بزرگ باشند.

 

راهبر فدورا می‌گوید: به طور سنتی، فدورا به عنوان یک مشت «تکه آجر لگو» توسعه داده شده بود. مطمئنا یک دیسک نصاب دسکتاپ وجود دارد، اما اگر بخواهید کاری فراتر از این انجام دهید، تقریبا خودتانید و خودتان. اگر بخواهید، یک دی وی دی نصاب با چهار گیگابایت نرم افزار آماده دانلود است. اما شما در انتخاب و نصب و آماده سازی سیستم عاملتان تنها هستید.متیو میلر، راهبر پروژه فدورا

 

اکنون فدورا این نیاز را تشخیص داده که «سه محصول متفاوت بسازد... نه به صورت یک تپه آجر لگو»، بلکه در پاسخ به نیاز های به خصوص. این محصولات به اسم های Workstation، cloud و server تولید شده‌اند.

 

همان گونه که متیو به من گفت، اینها فقط سه دیسک نصاب متفاوت نیستند. سه گروه متفاوت در فدورا بر این پروژه ها نظارت می‌کنند. هر محصول می‌تواند پیشفرض های خود را داشته باشد. برای مثال، شاید نسخه Workstation بخواهد دنبال پارتیشن بندی راحت تر برای نصب برود و به یک سیستم فایل جدیدتر مثل Btrfs سوویچ کند، در حالی که نسخه Server فایل سیستم پیشرفته‌ی تجاری را در نصاب به همراه خواهد داشت.

 

در فدورای قدیمی، یک انتخاب برای یک محصول روی همه چیز اثر می‌گذاشت؛ اکنون اینطور نیست. میلر می‌گوید: «در نسخه های قبل، تصمیم گیری برای انتخاب پیشفرض ها همیشه ختم به این سوال می‌شد که "بهترین پیشفرض برای تمام موقعیت ها چیست؟"». حالا موقعیت های گوناگون، پیشفرض های خودشان را خواهند داشت.

 

Workstation, Server, cloud

 

به طور خلاصه،‌ وقتی به وب سایت به زودی-دوباره-طراحی-خواهد-شد فدورا بروید با سه محصول و یک لینک و توضیحی که هر کدام برای چه کسی است رو به رو خواهید شد. دیگر آن تمرکز انفرادی بر فدورا دسکتاپ وجود نخواهد داشت.

 

Workstation: فدورا Workstation نزدیک ترین نسخه به ورژن دسکتاپ قدیمی است. اگر چه، چیزی که اینجا واقعا جالب است تمرکز ویژه و قویتر بر توسعه دهندگانی است که به یک ایستگاه کاری لینوکس برای انجام دادن کارها نیاز دارند. Workstation هدف خود را اینگونه اعلام می‌کند: «برای کسی که برای انجام هر کاری در دنیا کد نویسی می‌کند»، از یک دانشجوی برنامه نویس گرفته تا توسعه دهندگانی که در واحد های تجاری کار می‌کنند. برای رسیدن به این نقطه، فدورا Workstation ابزاری به اسم DevAssistant به همراه دارد که به سرعت یک محیط مخصوص توسعه را با چند کلیک موس فراهم می‌کند.

 

Fedora 21 WorkStation


فدورا می‌خواهد تبدیل به بهترین پلت فرم برای توسعه دهندگان شود، پس بنابراین دفعه بعد که به یک سمینار برنامه نویسی رفتید تمام آن مک ها تبدیل به ماشین های فدورایی می‌شوند. هدف اینست.

 

میلر به سرعت ابراز کرد که فدورا Workstation هنوز تمام چیز های معمول را برای علاقه‌مندانش دارد. انها هنوز هم «آن سطل های لگو» را خواهند داشت، منتها نه به صورت تصادفی. بسته های لگویی وجود خواهند داشت که به شما برای شروع کمک می‌کنند. بنابراین حالا «اینجا یک  سِت لگو برای ساخت قلعه و آنجا یک ست دیگر برای ساخت سفینه فضایی» وجود خواهد داشت. شما دیگر با یک مشت آپشن که به خودتان واگذار شده است تنها نخواهید بود. اما هنوز هم می توانید این بسته های لگویی را نادیده بگیرید و مستقیم وسط سطل های در هم و بر هم شیرجه بزنید.

 

Cloud: میلر توضیح می‌دهد: «محصول کلاود چیزی است که شما انتظارش را دارید: ایمیج از قبل ساخته شده «برای اجرای Amazon EC2، OpenStack، یا سایر تولید کننده گان کلاود». فدورا همیشه تمرکز بیشتری بر روی دسکتاپ داشته، به همین خاطر «خیلی از مردم آن را برای استفاده» در کلاود انتخاب نکرده اند. آنها می‌خواهند فدورا اولین چیزی باشد که مردم برای کار با کلاود به آن فکر کنند. میلر همچنین مشتاق بود درباره Fedora Atomic، یک میزبان Docker که برای استفاده در ابر آماده استفاده است، بحث کند. Docker یک شبیه ساز کانتینری است که اخیرا خیلی از مردم درباره آن اشتیاق پیدا کردند. حتی مایکروسافت هم عاشق Docker شده است!

 

Server: این محصول، نزدیک ترین ویرایش به آن نصاب دی وی دی سنتی فدوراست. بنا به گفته میلر «این لگوی شماست و شما می‌توانید آن را هر طور که سرورتان می‌خواهد اسمبل کنید». هدف، سرور های خانگی یا تجارت های کوچک است ، و شما به راحتی می توانید آن را تبدیل به سرور پایگاه داده، سرور تشخیص هویت و یا هر نوع سروری که می‌خواهید تبدیل کنید. آنها همینطور ابزار مدیریت سرور Cockpit Web-based را با این نسخه منتشر می‌کنند تا به سادگی امکان مدیریت یک سرور فدورایی از طریق وب امکان پذیر باشد. این برای مدیر های سرور تازه کار یا مدیر های تازه کار سرور های لینوکسی ایده‌آل است.

 

Fedora 21 Server

 

وقتی پرسیده شد که چرا کسی باید فدورا را به جای ردهت (ردهت سرمایه گذار فدوراست، و فدورا یک نوع پلت فرم توسعه برای RHEL پایدار، دارای پشتیبانی طولانی تر و آهسته رو تر، فراهم می‌کند) یا CentOS (یک نسخه مجانی از Red Hat Enterprise Linux) انتخاب کند، میلر به سرعت پاسخ داد که روند توسعه آهسته RHEL و مشتقات آن برای بسیاری از سرور ها ایده آل است.

«اما الزاما برای همه اینطور نیست». در عوض فدورا جدیدترین نسخه های هر چیز و پشتیبانی از آخرین سخت‌افزار ها را به همراه خواهد داشت. RHEL 7، تغییرات بزرگی را نسب به ورژن 6  داشت اما کسانی که با فدورا کار می‌کردند برای تمام آن نوآوری ها آماده بودند».

 

آینده‌ی لینوکس دسکتاپ

 

این آینده‌ی فدورا برای حداقل ده سال بعد خواهد بود. یکی از قوی ترین دلایلی که مردم از لینوکس استفاده می‌کنند اینست که لینوکس به خودی خود ایده‌آل است و بدین معنی نیست که دیگر امکان دستکاری ندارد. «ما هنوز چیزهایی که با آنها سیستم خود را دستکاری می‌کنید داریم... اما می‌خواهیم چیزی برای مخاطبین خاص بسازیم»

 

اما آینده لینوکس دسکتاپ چه می‌شود؟ چیزی که با آینده‌ی خود دسکتاپ گره خورده.


میلر: «بیشتر کسانی که کامپیوتر دارند، اصلا کامپیوتر نمی‌خواهند. داشتن کامپیوتر یک کابوس وحشتناک است که آنها با آن کنار آمدن». این درست است. همه گیک نیستند که از بهم ریختن دور و بر با یک سیستم عامل جایگزین لذت ببرند. اما به این معنی نیست که فدورا حیطه دسکتاپ را ترک خواهد کرد و سعی در جهت تبدیل شدن به یک سیستم عامل تبلت، همانگونه که ویندوز ۸  این کار را کرده، می‌کند. به گفته میلر «دسکتاپ زمان خیلی زیادی تا مردن سپری خواهد کرد».

 

به نظر میلر، این یک خبر خوب برای لینوکس است.

 

«از بین کسانی که از دسکتاپ استفاده می‌کنند، خیلی از انها به لینوکس علاقه مند خواهند شد». همیشه مردمانی خواهند بود که چیزی بیشتر از تبلت یا یک تجربه رایانش ناقص مثل Chrome OS، می‌خواهند. این افراد شامل توسعه دهندگان نرم افزار و کاربران حرفه ایی کامپیوتر هستند که می‌خواهند چیز ها را شخصی سازی کنند و کنترل بیشتری بر کامپیوترشان داشته باشند. لینوکس نقش مهمی در جذب توسعه دهندگان، کاربران تولیدگرایی که دنبال یک سیستم عامل دسکتاپ کامل می‌گردند و یا کاربران حرفه ایی خواهد داشت. به قول میلر « مخصوصا زمانی که سیستم عاملهای پر استفاده بیشتر و بیشتر تبدیل به نسخه های تبلتی شوند».

 

این نگرانی به جاست، پس خوب است که یک لینوکس دسکتاپی مستحکم و آماده پرواز برای روز مبادا داشته باشیم. (ترس از کنترل بیش از حد مایکروسافت بر Windows Store، یک دلیل بزرگ بر اینست که چرا Valve در حال ساخت SteamOS است). اگر مایکروسافت تصمیم به تعطیل کردن ویندوز دسکتاپ بگیرد، لینوکس یک روزنه فرار به کاربران نشان خواهد داد. همانطور که آنها این کار را درباره WindowsRT انجام داده اند.

 

فدورا ۲۱ هم اکنون در حال توسعه است، اما بعد از تست نسخه‌ی آلفا، دیدیم که به طور شگفت آوری پایدار و مقاوم است. میلر می‌گوید هدف فدورا اینست: «حرکت بر لبه تیغ، نه خونریزی روی آن». و تا به اینجا به سمت این هدف حرکت کرده اند. نسخه نهایی فدورا ۲۱ اوایل دسامبر در  دسترس عموم قرار داده خواهد شد.

 

متیو به من گفت: «قرار است یکی از بهترین نسخه هایی باشد که تا به حال منتشر کردیم».

heart

 

پ.ن: اسلاید هایی که متیو در LinuxCon استفاده کرد رو میتونید از اینجا دانلود کنید.