وبلاگ محسن

یک octet دقیقا 8 بیت است!

| سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳ ب.ظ

تو پست قبلی اشاره کردم که تابع ()getheader. سایز فایل رو به یه واحد کمتر شناخته شده به اسم octet بر میگردونه. اگر دوست دارید بدونید اوکتت دقیقا چیه، با من همراه باشید.


چیزی که کتابها و کلاس ها تو مغز ما فرو کردن اینه که بیت 8 = بایت 1؛ ولی خب حقیقت چیز دیگست. واقعیت اینه که یک بایت می تونه ۸ بیت باشه و می تونه نباشه. مقدار بایت همیشه در طول تاریخ کامپیوتر بین 7 تا 36 بیت در رفت و آمد بوده و اگر امروز معتقدیم که قطعا یک بایت هشت بیتِ به این خاطره که سازنده های معماری های کامپیوتری تصمیم گرفتن که اینطور باشه. اما octet بر خلاف بایت همیشه هشت بیتِ که نشون دهنده استاندارد بودن این واحد از حافظه ست.


از octet وقتی استفاده میشه که بایت باعث ابهام بشه، مثلا در IPv4. استفاده از octet در IPv4 باعث شده که ما هیچ وقت انتظار عددی بالاتر از 255 نداشته باشیم و همین به تنهایی دنیا رو خیلی راحتتر کرده.

 

 


ضمنا جالبه که بدونید تو فرانسه،‌ کانادا و رومانیا از octet به جای بایت برای کارای روزمره استفاده می کنن.

خب اینم از  octet. جام جهانی هم با همه داد و بیدادی که تو دنیا راه انداخته بود تموم شد و رفت تا چهار سال دیگه. و خدا می دونه تو این مدت چقدر تغییر می کنیم. امیدوارم چهار سال آینده بهترین سال های عمرمون تا اون موقع باشهwink

  • ۹۳/۰۴/۲۴

گیک

کامپیوتر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی