وبلاگ محسن

دو ماه با اوپن سوزه

| چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ق.ظ

با اینکه از طرافداران فدورا و طرز تفکرش هستم اما باید بگم  نسخه هجدهم این سیستم عامل جدا یک تراژدی بود و عموما بازخورد های منفی دریافت کرد.ظاهر جدید و البته ناکارای آناکوندا و مشکلات گنوم ۳.۶ دست به دست هم دادند تا خیلی از کاربران قدیمی فدورا به توزیع های دیگه مهاجرت کنن(البته موقتی؛تا زمان انتشار فدورا ۱۹).

با این وجود من تا حدود چهار ماه دووم آوردم و باهاش ساختم؛اما دیروز بعد از دیدن کند شدن ناتیلوس دیگه طاقتم طاق شد و تصمیم به تعویض توزیع گرفتم.اول خواستم اوبونتو ۱۲.۰۴ که دیسکشو آماده داشتم نصب کنم اما دلم یه چیز جدید می‌خواست.یه چیزی می خواستم که نه دردسر نصب داشته باشه (مثل آرچ) و نه تکراری باشه (مثل مینت) برای همین اوپن سوزه رو انتخاب کردم.

دلیل دیگه ایی که اوپن سوزه رو انتخاب کردم KDE بود.از اطراف و اکناف زیاد شنیده بودم که اگر یه تجربه خوب از KDE می خواین اوپن سوزه گزینه خوبیه.(همون طور که اگه یه تجربه خوب از گنوم می خواین فدورا گزینه خوبیه.البته نه فدورا ۱۸)

از وقتی که پا به عرصه گنو لینوکس گذاشتم همیشه گنوم رو به کی دی ای ترجیح دادم.در واقع هیچ وقت از کی دی ای خوشم نمیومد اما این اواخر احساس کردم که یه بارم شده باید تستش کنم.مخصوصا وقتی که چندتا دسکشات از اوپن سوزه ۱۲.۳ دیدم مصمم تر شدم چون جدا زیبا شده بود.


حالا که دارم این مطالب رو از تو اوپن سوزم می نویسم باید بگم که تا حدی احساس غریبی می‌کنم.که البته شاید موقتی باشه اما کاملا برام روشنه که روحیه من با گنوم خیلی سازگارتره.کی دی ای میز کار خوبیه و امکان شخصی سازی بسیار بالایی داره و شاید نسبت به گنوم کمی پایدار تر باشه اما سراستی و سادگی سازنده گنومو نداره.تو گنوم هر چی که بخواین در کمترین زمان ممکن در اختیارتونه اما ظاهرا تو کی دی ای باید کمی تقلا کنید.منو ها شلوغ تر از منو های گنوم هستن و تم طوسی رنگی که در تمام سیستم مشهوده کمی آدمو دلگیر میکنه که البته با تغییر تم پیش فرض قابل حله.

اما اگر بخوایم به خود اوپن سوزه بپردازیم باید اول از همه به YaST اشاره کنیم.یک کنترل پنل قدرتمند و کاملا یکپارچه با سیستم عامل که نمونش در سایر توزیع ها بعید می‌‌دونم پیدا بشه.بیش از حد پرسیدن پسورد روت هم دیگر مشخصه معروف اوپن سوزست که یه بار لینوس توروالدز رو به مرض دیوونگی کشوند.

خب تا اینجای کار این چند تا مورد به نظرم اومد.در آینده اگر باز مشکل یا مزیتی از این سوسمار خندان دیدم میام اینجا و عنوانش می کنم.
امیدوارم این دوماه باقی مونده تا انتشار  فدورا ۱۹ یه خاطره خوش از اوپن سوزه برام رقم بخوره. :)

============================================

این خبر بعد از چهار روز نوشته می‌شود:
هر کاری کردم نتونستم با اوپن سوزه و کی دی ای کنار بیام، برای همین رفتم رو مانجارو با میزکار سینامون.
  • ۹۲/۰۲/۰۴

گنولینوکس

نظرات  (۱)

  • علی حسین زاده
  • من یه مدت هوادار سرسخت اوپن سوزه بودم و ازش استفاده می کردم اما به 2 دلیل به سمت اوبونتو اومدم (گرچه هنوزم اوپن سوزه رو دوست دارم):
    1- کی‌دی‌ای خیلی بیش از حد قابل شخصی سازی و پیچیده هست که اگر مواظب نباشی یه دفعه میبینی 2 ساعته بجای انجام کارت داری با کی‌دی‌ای و تنظیماتش و قابلیتهای اون ور میری.
    2- اوپن سوزه یه مشکلات کوچیکی داره. مثلا وقتی از طریق یاست نرم افزار نصب میکنی هربار پس از پایان نصب، پنجره انتخاب پکیج ها و نرم افزارها بسته میشه و اگه بخوای یه نرم افزار دیگه رو نصب کنی باید دوباره بازش کنی (البته تو 12.2 اینطوری بود و مشکل بزرگی هم نیست اما رو اعصاب من بود).
    3- من از گلوبال منو تو یونیتی به شدت خوشم میاد چون فضای بزرگتری رو برای نمایش محتوا فراهم میکنه بخصوص روی صفحات کوچیک لپتاپها. که این قابلیت تو ورژن نصب شده کی دی ای در اوپن سوزه وجود نداشت (فکر کنم الان ورژن 4.9 به بعد این قابلیت رو داره).

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی